Petr
Kropotkin
Komunismus
a anarchie
Důležitost této
otázky netřeba znovu připomínat. Mnoho anarchistů a myslitelů vůbec,
uznávajících nesmírné prospěchy, jež komunismus může společnosti poskytnout,
vidí v této formě sociální organizace nebezpečí pro svobodu a volný vývoj
individua. Tato nebezpečí byla zpozorována i velkým počtem komunistů a celkem
vzato, je tato otázka obsažena v jiném tak širokém problému, jenž v celém svém
rozsahu byl postaven naším stoletím: v otázce individua a společnosti.
Problém byl
znejasněn různými způsoby. Mluvilo se o komunismu, myslelo se většinou na
komunismus křesťanský a mnišský a stále autoritářský, který byl hlásán v první
polovině minulého století a byl prováděn v jistých obcích. Tyto obce, berouce
si za vzor rodinu, se snažily utvořit "velkou komunistickou rodinu",
"reformovat člověka" a připojily za tímto účelem ke společné práci
také spolužití v rodině, vzdáleni od soudobé civilizace, uzavření se a
zúčastňování "bratří a sester" v celém duševním životě každého člena.
Mimoto nebyl
činěn dostatečný rozdíl mezi obcemi samostatnými, stále znova a nova
zakládanými v posledních třech nebo čtyřech stoletích, a mezi obcemi mnohými a
federovanými, které by mohly povstat ve společnosti po provedení sociální
revoluce.
V zájmu diskuse
by tedy měl být vzat odděleně zřetel na komunistickou výrobu a spotřebu, na
spolužití - je-li nutno je vytvářet podle soudobé rodiny? - na uzavřené obce
naší doby, na federované obce budoucnosti.
A konečně jako
závěr: nese-li komunismus sebou nutně omezení individua? Jinak řečeno,
individuum v komunistické obci.
Pod jménem
socialismu vůbec bylo v minulém století provedeno nesmírné myšlenkové hnutí
počínaje Babeufem, Saint-Simonem, Robertem Owenem a Proudhonem, kteří formulovali
vládnoucí proudy socialismu, a pak mnohými francouzskými pokračovateli
(Considéranem, Pierre Lerouxem, Louisem Blancem), německými (Marxem, Engelsem),
ruskými (Černyševským, Bakuninem) atd., kteří pracovali buď na popularizování
myšlenek zakladatelů moderního socialismu, nebo je stavěli na vědecké základy.
Tyto myšlenky,
upřesňujíce se, zrodily dva hlavní proudy: komunismus autoritářský a komunismus
anarchistický a pak jistý počet směrů zprostředkujících, snažících se o
kompromis, jako směr doporučující stát jako jediného kapitalistu,
kolektivismus, kooperace. Zároveň však daly v dělnických davech podnět i
vzrůstu mocného dělnického hnutí, jež se snaží seskupit celou masu dělníků
podle odborů k boji proti kapitálu a stává se stále mezinárodnějším, čím snadnějšími
se stávají vztahy mezi dělníky různých národů.
Tři hlavní body
byly stanoveny tímto mocným hnutím myšlenek i skutků a vnikly už široce do
veřejného svědomí. Jsou to:
Odstranění
námezdné práce - nynější formy starého otroctví, odstranění individuálního
vlastnictví všeho, co slouží k výrobě, a emancipace individua a společnosti od
politického stroje státu, jenž slouží k tomu, aby udržoval hospodářské
otroctví.
V těchto třech
bodech se shodují všichni, ba i ti, kdož doporučují "pracovní
poukázky", nebo (jako Brousse) praví: "Všichni funkcionáři!"
čili všichni námezdníky státu, nebo obce, připouštějí také, že když doporučují
to neb ono, činí tak proto, že nevidí okamžité možnosti komunismu. Chápou se
těchto kompromisů pouze z nutnosti, jejich cílem však je a zůstane komunismus.
A pokud běží o stát, uznávají i ti nejzuřivější zastánci státu, autority a
dokonce diktatury, že stát, jakmile přestanou existovat třídy, jež dnes máme,
musí zmizet s nimi.
Možno tedy
říci, aniž přeceňujeme důležitost našeho směru v socialistickém hnutí - směru
anarchistického, že přes rozdíly, jež vznikají mezi různými socialistickými
směry a vyznačují se především růzností jednacích prostředků více méně
revolučních, jichž každý směr používá, lze říci, že všechny uznávají ústy svých
myslitelů za cíl socialistické evoluce vývoj ke komunismu volnému. Vše ostatní,
dle vlastního jejich doznání, jsou ež etapy směrem k tomuto cíly.
Každý rozhovor
o etapách, jimiž nutno projít, by byl zbytečný, kdyby se neopíral o studium
tendencí, jež se projevují v soudobé společnosti.
Z těchto
různých směrů si především dva zasluhují naši pozornost. Jeden z nich jest, že
stává se stále obtížnějším ustanovit podíl, jenž každému v dnešní výrobě patří.
Moderní průmysl a zemědělství sou tak složité a vyvinuté, všechny průmysly jsou
tak navzájem od sebe odvislé, že se stává nemožným systém placení vyrabitele
dělníka dle výsledků. Tak vidíme, že čím dál více se průmysl stává
vyvinutějším, tím více mizí mzda od kusu a jest nahrazována mzdou denní. Ta
hledí se vyrovnat v jiném směru. Soudobá měšťácká společnost jistě zůstane
rozdělena na třídy a máme celou třídu měšťáků, jejichž příjmy stoupají v
nepřímém poměru k práci, kterou tito konají, čím více jsou placeni, tím méně
pracují. Naproti tomu v samé třídě dělnické vidíme čtyři velké oddíly: ženy,
zemědělské dělníky, nádeníky a konečně ty, kteří mají více méně specielní
zaměstnání. Tyto oddíly reprezentují čtyři stupně vykořisťování a jsou jen
výsledky měšťácké organizace.
Ve společnosti
rovných, kde se budou všichni moci naučit některému řemeslu a kde přestane
vykořisťování ženy mužem a venkovana průmyslníkem, tyto třídy zmizí. Dnes však
mzdy každé z těchto tříd hledí se vyrovnat. Proto mohlo se říci, že práce
jednoho nádeníka má tolik ceny, jako práce jednoho klenotníka a proto Robert
Owen pomýšlel na pracovní poukázky vyplacené každému z těch, kdož vykonali
určitý počet práce pro výrobu věcí za nutné považovaných.
Uvážíme-li však
souhrn pokusů socializace, vidíme, že nehledíce k unii několika tisíc farmářů
ve Spojených státech, neučinila pracovní poukázka žádného pokroku v těch třech
čtvrtinách století, jež uplynuly od Owenovy snahy ji zavést. Jinde jsem
vysvětlil příčiny toho.
Naproti tomu
vidíme řadu částečných pokusů o socializaci, jež byly učiněny ve směru komunistickém.
Na sta komunistických obcí se v tomto století zakládalo skoro všude a ještě
nyní známe jich více než sto - všechny více méně komunistické. Ve smyslu
komunistickém - ovšem částečně - vedou si také skoro všechny snahy o
socializaci, jež vznikají v měšťácké společnosti, at již mezi jednotlivci, nebo
v socializaci věcí municipálních.
Hotel, paroloď,
pensionát, to jsou všechno měšťácké pokusy v tomto směru. Výměnou za jistý
denní poplatek máte výběr deseti nebo patnácti jídel, jež se vám v hotelu, nebo
na parolodi předkládají, aniž kdo kontroluje množství, jež jste snědli.
Tato organizace
je rozvětvena i mezinárodně, a před odjezdem z Paříže do Londýna můžete se
opatřit poukázkami (za denních 10 franků), jež vám dovolují ubytovat se podle
libosti v sterých hotelích francouzských, německých, švýcarských atd. patřících
vesměs k mezinárodnímu sdružení hotelovému.
Měšťáci velmi
dobře pochopili prospěch, plynoucí z částečného komunismu, spojeného s takřka
úplnou svobodou individua, pokud běží o spotřebu, a všechny tyto instituce
zavazují se za určitý měsíční obnos vyhovět všem vašim potřebám obydlí a
potravy se týkajícím, nehledíce ke zvláštnímu luxusu (k vínům a pokojům zvláště
skvostným), jejž platíte zvláště.
Pojištění proti
ohni (zvláště ve vesnicích, kde jistá stejnost podmínek dovoluje stejnou prémii
pro všechny obyvatele), proti nehodám, proti krádeži, zařízení, jež umožňuje
velkým anglickým skladům dodat svým každý týden za šilink týdně tolik ryb,
kolik v malé rodině spotřebujete, kluby, nespočetné spolky pojišťovací pro
případ nemoci atd. atd. - celá tato nesmírná řada institucí vzniklých v jednom
století patří do téže kategorie snah, blížících se komunismu pro jistý díl
spotřeby.
A konečně máme
tu celou rozsáhlou řadu institucí městských - vodu, plyn, elektřinu, dělnické
domky, tramvaje se stejnou taxou, lázně, prádelny atd., v nichž stejné snahy po
socializaci spotřeby se projevují v míře denně se vzmáhající.
To všechno není
ještě komunismus. Má to k němu daleko, princip však, jenž převládá v těchto
institucích,obsahuje část principu komunistického: zaplatíte-li tolik a tolik
ročně či denně (dnes v penězích, zítra v práci), máte právo ukojit jistou
kategorii svých potřeb, kromě luxusu.
Těmto náběhům
ke komunismu chybí, aby byly komunistickými velmi mnoho, především však dvě
podstatné věci: za prvé určité placení se děje penězi, místo aby se dělo prací,
a za druhé konzumenti nemají hlas při správě podniku. Přece však, kdyby
myšlenka, tendence těchto institucí byla dobře pochopena, nečinilo by žádných
obtíží již dnes zařídit soukromým nebo společenským podnikem obec, v níž první
bod byl by uskutečněn. Představme si pozemek 500 hektarů. Dvě stovky domů,
každý se zahradou nebo zelinářským polem ve výměře čtvrtiny hektaru, stojí na
tomto pozemku. Podnikatelství ponechává každé rodině, jež obývá některý z
domků, aby si volila z padesáti jídel denně, cokoli chce, nebo dodává jim
chleba, zeleninu, maso a kávu dle libosti, aby si je doma připravili. A jako
výměnu žádá buď tolik a tolik peněz ročně, nebo tolik a tolik pracovních hodin
v některém pracovním odvětví podniku - v zemědělství, chovu dobytka, kuchyni a
čištění. To se může stát již zítra, bude-li se chtít, a jest se divit, že
podobné hotelové a zahradní farmářství nebylo dosud zřízené nějakým podnikavým
hoteliérem.
Namítne se
bezpochyby, že právě zde při zavádění společné práce stihl komunisty všeobecně
nezdar. A přece nelze této námitky podporovat. Příčiny nezdaru byly vždycky
jinde.
Především téměř
všechny obce byly založeny následkem jakéhosi náboženského rozmachu entusiasmu.
Žádalo se na lidech, aby byli „průkopníky lidstva“, aby se podrobili pravidlům
přísné morálky, aby se obrodili komunistickým životem, aby věnovali celý svůj
čas i v hodinách práce i mimo tyto hodiny obcí a žili cele pro tuto obec.
To znamenalo
jednat, jako jednají mniši, a žádat bez veškeré potřeby na lidech, aby byli
tím, čím nejsou. Teprve zcela nedávno byly založeny anarchistickými dělníky
obce bez všech pretencí za účelem hospodářským, aby se vybavili ze jha
vykořisťovatelů.
Jiná chyba byla
ta, že se stále chtělo vytvářet obec na způsob rodiny a učinit z ní
„velkou rodinu“. Proto žili pod stejnou střechou a stále byli nuceni
v každém okamžiku být pohromadě s týmiž „bratry a sestrami“.
Nedovedou-li však dva bratři často žít pod stejnou střechou a nedaří-li se také
vždycky životu rodinnému, byl to základní omyl, vnucovat všem „velkou rodinu“,
místo snažit se naopak zaručit každému pokud možno nejvíce svobody a samoty.
Mimo to nemůže
malá obec žít, aniž jsou „bratři a sestry“ nuceni ke stálému styku a tak
obklopeni jednotvárností nezoškliví se sobě nakonec. Stačí-li však, že dvě
osoby, jež se staly soupeři anebo prostě nemohly se navzájem jen snést, mohou
svým sporem přivodit zánik obce, bylo by zvláštní, kdyby taková obec žila, kdyžtě
ještě k tomu všecky až dosud založené obce izolovaly se od ostatního
světa. Lze říci předem, že uzavřená společnost deseti, dvaceti nebo sta lidí
nepotrvá déle, než tři nebo čtyři roky. Kdyby trvala déle, bylo by to dokonce
politováníhodné, neboť by to jen dokazovalo, že se buď dali všichni podmanit
jedním, nebo že ztratili všichni svou individualitu. Tož dobrá! Je-li jisté, že
ve dvou, čtyřech, nebo pěti letech jedna část členů obce se bude chtít oddělit,
bylo by třeba aspoň deseti anebo více federovaných obcí, aby ti, kdož
z toho či onoho důvodu chtějí opustit onu obec, mohli vstoupit v obec
jinou a být nahrazeni osobami z jiných obcí přicházejícími. Jinak musí
komunistický úl nutně zhynout anebo klesnout (jako se to vždy děje) do rukou
jednoho „bratra“ to obyčejně chytřejšího než ostatní.
Konečně všecky
až dodnes založené obce izolovaly se od společnosti. Ale zápas, život zápasu je
pro činného člověka potřebou mnohem nutkavější, než dobře prostřený stůl. Tato
potřeba vidět svět, vrhat se do jeho proudu, bojovat jeho boje je tím nutnější
pro mladou generaci. Proto také (jak ze zkušenosti poznamenává Čajkovský)
opouštějí mladí lidé, jakmile dosáhli osmnácti nebo dvaceti let, nevyhnutelně
obec, která není částí ostatní společnosti. Netřeba připomínat, že jakákoli
vláda byla vždy nejvážnějším kamenem úrazu pro všechny obce. Ty, které měly
nejmenší dávku, anebo docela žádnou (jako Mladá Ikarie) prospívaly ještě
nejlépe. To je srozumitelné. Politické záští je nejzuřivější. Můžeme žít ve
městě vedle svých politických protivníků, nejsme-li nuceni v každém
okamžiku se s nimi setkávat. Kterak však žít, jsme-li nuceni v malé
obci vidět se každou chvíli? Politický zápas přenáší se do dílny, do opravny,
do komnaty odpočinku, a život se stává nemožným.
Naproti tomu bylo
dokázáno a veledokázáno, že komunistické práci, komunistické výrobě daří se
obdivuhodně. Při žádném obchodním podniku nebyla nadhodnota půdy vyzískaná
prací tak veliká, jako v kterékoli z komunistických osad, založených
v Americe, nebo v Evropě. Zajisté byly všude hospodářské chyby jako
při každém kapitalistickém podniku; ale víme-li, že poměr obchodních úpadků je
asi 4 ku 5 v prvních pěti letech po jejich založení, jest nám uznat, že
ani zdaleka nic podobného k tomuto poměru nenajdeme v obcích komunistických.
A tak, když se buržoasní tisk stává duchaplným a mluví o tom, že se anarchistům
nabídne některý ostrov, aby si tam založili svou obec – jsme ochotni, opírajíce
se o zkušenost přijmout tento návrh jen s tou podmínkou, že ostrovem tím
bude například Illede-France (1) a že po odhadu sociálního kapitálu obdržíme
svou část. Že však víme, že nám ani Ille-de-France ani náš podíl na kapitálu
sociálním dán nebude, vezmeme si jej sami… Paříž a Barcelona r. 1871 nebyly tak
strašně daleky toho – a ty ideje učinily zatím pokrok.
Především
pokrok je v tom, že chápeme, že jedno město, proměňujíc se v komunu,
stěží by žilo. Pokud by měl být tudíž opakován důsledně na celém jeho území –
např. v některém západním státě, v Idahu nebo Ohiu – jak právem
říkají nám američtí socialisté. Tedy ke komunistické budoucnosti jest se nám
vrhnout jednoho dne nikoli v jediném městě, nýbrž na celém dosti velkém
území.
Ukázali jsme
tak často na to, že státní komunismus je nemožný, že by bylo zbytečné prodlévat
u tohoto předmětu. Důkaz je ostatně již v tom, že sami státovci, obhájcové
socialistického státu, v něj nevěří. Jedni zaměstnáni dobýváním části moci
ve státě soudobém – státě buržoasním – nesnaží se ani přesně vyjádřit, co si
představují pod socialistickým státem, jenž by nebyl přece: stát jen
kapitalistický a všichni námezdníky státu. Řekneme-li jim, že je to, co chtějí,
tu se zlobí; nevyjádří však přesně jinou formu organizace, kterou chtějí
postavit. A že nevěří na možnost blízké sociální revoluce, jest jejich cílem
stát se částí vlády v soudobém buržoasním státě a ponechávají budoucnosti,
aby určila, kam se dojde.
Pokud běží o
ty, kteří se pokusili, přinuceni našimi kritikami, načrtat budoucí
socialistický stát, ti odpovídají nám, že vše, co chtějí, jsou statistické
kanceláře. To však není než slovní hra. Víme ostatně dnes, že jedinou cennou
statistikou je ta, již činí individuum samo, udávajíc svůj věk, své pohlaví,
své zaměstnání, své sociální postavení nebo podávajíc seznam toho, co prodalo,
nebo koupilo, nebo vyrobilo, nebo spotřebovalo.
Otázky, jež se
individuu kladou, jsou vypracovány povšechně dobrovolníky (učenci, nebo
statistickými společnostmi), a úloha statistických kanceláří se dnes cvrkla na
rozesílání dotazníků, na třídění a sčítání počítacími stroji.
Ztenčit takto
úlohu státu a vlády a říkat, že vládou se rozumí jen to, znamená (míní-li se to
upřímně) nastupovat prostě čestný ústup. A skutečně, třeba uznat, že jakobíni
za třicet let nesmírně mnoho odložili ze svého ideálu diktatury a socialistické
centralizace. Nikdo se neodváží dnes již říci, že spotřeba a výroba brambor má
být upravena parlamentem německého Volksstaatu v Berlíně. Takové hlouposti
se již neříkají.
Komunistický
stát je utopie opuštěná svými vlastními přívrženci a je načase, aby se šlo
dále. Důležitější opravdu je, aby byla studována otázka, zda také anarchistický
komunismus či volný komunismus nemusí vést k umenšení individuální
svobody.
Je jisté, že
při všech rozhovorech o svobodě jsou zatemněny naše myšlenky přežitky po
staletích otroctví a náboženského utlačení, pod nimiž jsme žili.
Národohospodáři
představili nucenou smlouvu (pohrůžkou hladu), jež je uzavřena mezi
zaměstnavatelem a dělníkem, jako stav svobody. Politikové označili dále jako
stav svobody ten, v němž se dnes občan jako nevolník a poplatník státu
nalézá. Konečně nejpokročilejší moralisté jako Mill a četní jeho žáci
determinovali svobodu jako právo činit vše, pokud se to nedotýká stejné svobody
ostatních. Nemluvě ani o tom, že slovo „právo“ je velmi zmateným dědictvím
minulosti, které neznačí nic nebo příliš mnoho – určení Milovo dovolilo
filosofu Spencerovi, nesčetnému počtu spisovatelů a také i několika
anarcho-individualistům obnovit soudnictví a zákonné trestání až k trestu
smrti – čili v posledních důsledcích zavést nuceně stát, jejž sami
podrobili tak obdivuhodné kritice. Idea libovůle se skrývá tedy na dně těchto
rozumování.
Necháme-li
stranou skutky nepředložené a vezmeme-li jen skutky promyšlené (jež zákon,
náboženství a trestní systémy chtějí jen ovládat), předchází každému skutku
tohoto druhu v lidském mozku jistý rozhovor: „Odejdu na procházku“, myslí
člověk… „Avšak nikoli, umluvil jsem dostaveníčko s přítelem nebo jsem
slíbil dokončit jistou práci nebo mé ženě a mým dětem bylo by smutno, kdyby
zůstaly samy, nebo konečně ztratil bych své místo, kdybych se neodebral za svým
zaměstnáním.“
Tuto poslední
úvahu působí strach před trestem. Ve třech prvních případech má člověk co činit
jen sám se sebou, se svými obyčeji slušnosti a se svými sympatiemi. A
v tom je celý rozdíl. Pravíme, že člověk, jenž je nucen učinit tu poslední
úvahu: „Zříkám se té či oné radosti kvůli tomu či onomu trestu“, není člověkem
svobodným. A tvrdíme, že lidstvo může a má se emancipovat od strachu před
trestem a že může utvořit společnost anarchistickou, ve které strach před
trestem i nepříjemnost z pokárání zmizí. K tomuto ideálu kráčíme.
Víme ovšem, že se nemůžeme emancipovat ani od svých zvyků slušnosti (dodržet
slib) ani od svých sympatií (bolest způsobit těm, jež milujeme či jež nechceme
zarmoutit ani zklamat). V tomto vztahu není člověk nikdy svobodný.
Robinson na svém ostrově jím nebyl. Když počal se svým člunem, když vzdělával
zahradu nebo shromažďoval zásoby na zimu, byl již zaujat, sevřen svou prací.
Když se cítil lenivý a byl by raději zůstal ležet ve své jeskyni, váhal okamžik
a pak se dal přece do započaté práce. Jakmile však měl za soudruha psa, jakmile
měl dvě nebo tři kozy a především jakmile potkal Pátka, nebyl již absolutně
volný ve smyslu, v němž se někdy to slovo užívá v rozhovorech. Měl
závazky, bylo mu pomýšlet na zájem bližního, nebyl již tím dokonalým
individualistou, o němž se nám někdy vykládá. Ode dne, kdy miluje ženu, nebo
kdy má děti buď jím vychované, buď svěřené jiným (společnosti), i ode dne, kdy
má jen domácí zvíře – nebo třeba jen kuchyňskou zahrádku, kterou musí
v určitých hodinách zalévat – není již tím „nic-na-to-nedělám“,
„egoistou“, „individualistou“, smyšlenkou, která se nám často vydává za typ
svobodného člověka. Neexistuje tento typ ani na ostrově Robinsonově, ani tím méně v jakékoliv společnosti. Člověk
bere a bude brát v úvahu zájmy jiných lidí tím více, čím více vzájemných
vztahů s nimi bude mít, a čím více budou ti druzí uplatňovat své pocity a
své tužby.
Tak tedy
nenalézáme jiného vymezení pro svobodu než toto: možnost jednat aniž
v našem rozhodnutí, jež máme učinit, zasahuje strach před společenským
trestem (donucením tělesným, výhružkou hladu nebo jen pokáráním, nepochází-li
toto ovšem od přítele).
Chápeme-li
svobodu tímto způsobem – a pochybuji, že lze najít širší a současně reálnější
vymezení svobody – můžeme říci jistě, že komunismus může umenšit, a i ubít
každou individuální svobodu ( v mnohé komunistické obci se o to
pokoušeli), avšak že také může zvětšit tuto svobodu až k nejzazším mezím.
Vše závisí na
základních idejích, s nimiž se bude snaha sdružovat. Forma sdružení
neurčuje otroctví, jsou to ideje o individuální svobodě vnášené do každého
sdružení, jež určují více nebo méně jeho svobodný charakter.
To platí
správně pro kteroukoli formu sdružení. Spolubydlení dvou jedinců v témže
bytě může vést k zotročení jednoho vůlí druhého, jako že může vést
k svobodě jednoho i druhého. To platí stejně pro rodinu. Stejně, dáme-li
se ve dvou do vzdělávání půdy, kuchyňské zahrady nebo do vydávání časopisu.
Stejně pro každé sdružení, jakkoli nepatrné nebo četné. Stejně pro každou
sociální instituci. Tak vidíme v X., XI. A XII. století obec rovných lidí,
lidí stejně svobodných – a tutéž obec, kterak o čtyři sta let později chce
diktaturu jediného mnicha. Instituce soudce, zákona atd. zůstává; myšlenka
římského práva, státu převládá, zatímco myšlenka svobody, smířlivosti ve
prospěch a federace ve všech stupních mizí – a to je otroctví.
Dobrá! Ze všech
institucí nebo forem sociálního sdružení, jež byly až dosud zkoušeny, je to
komunismus, jenž zaručuje individuu největší volnost – předkládá, že základní
myšlenkou komuny je svoboda, anarchie.
Komunismus je
schopen přijmout všechny formy svobody nebo utlačení – což ostatní instituce
nemohou. Může způsobit klášter, v němž všichni poslouchají slepě
představeného, a může být sdružením absolutně volným, ponechávajícím individuu
celou jeho svobodu – sdružením, jež trvá jen tak dlouho, pokud sdružení chtějí
být pohromadě, neukládajíce nikomu nic, chráníc naopak žárlivě svobodu
individua, zvětšujíce a rozšiřujíce ji ve všech směrech. Může být autoritářským
(v tomto případě komuna brzy zahyne) a může být anarchistickým. Stát naopak
takovým být nemůže. Je autoritářský nebo přestává být státem.
Komunismus
zaručuje lépe než každá forma sdružení hospodářskou svobodu, protože může
zaručit blahobyt, ano i luxus, nežádaje na člověku než několik hodin denní
práce místo dne celého. Dát však člověku volno pro deset nebo dvanáct hodin ze
šestnácti, jež denně žijeme vědomým životem (osm pro spánek) znamená již
rozšířit svobodu individua k bodu, jenž je ideálem lidstva od tisíců let.
Dnes se to může stát. V komunistické společnosti mohl by člověk disponovat
nejméně deseti hodinami volna. A to je osvobození z nejtěžšího otroctví,
jež spočívá na člověku. To je zvětšení svobody.
Uznat všechny
za rovné a nesnažit se ovládat člověka člověkem, to je další rozšíření svobody
individua na bod, jehož žádná jiná forma sdružení ani ve snu nepřipouštěla.
Nestane se možným než tehdy, bude-li učiněn první krok; bude-li mít člověk
zaručenou svoji existenci a nebude nucen prodávat svou sílu a svou inteligenci
tomu, kdo mu chce dát almužnu za to, že jej vykořisťuje.
Konečně uznat,
že základem všeho pokroku je různost zaměstnání, a organizovat se tak, aby
člověk byl absolutně svobodný ve chvílích volna, mohl však také změnit svou
práci, a vychovávat jej od dětství k této různosti – a toho lze snadno
dosáhnout v komunistickém zřízení – toť znamená ještě více osvobodit
individuum a otevřít před ním široké brány pro úplný vývoj ve všech směrech.
Ostatní závisí
zcela na idejích, s nimiž bude komuna založena. Známe komunu náboženskou,
kde člověk, jenž se cítil nešťastným a prozrazoval svůj smutek svojí tvářností,
byl osloven jedním „bratrem“, jenž mu pravil: „Jsi smutný? Tvař se ihned vesele,
jinak zarmoutíš bratry a sestry.“ A známe komunu sedmi osob, z nichž jeden
žádal, aby se jmenovaly čtyři výbory – pro zahradnictví, pro výživu, pro
hospodaření a pro vývoz s absolutními právy předsedy každého výboru. Byly
jistě komuny založené nebo po svém založení „zločinci autority“ (zvláštní typ
doporučený pozornosti pana Lombrosa), a mnoho komun bylo založeno maniaky
pohlcení individua společností. To však není komunistická instituce, jež je
zplodila: toť kristianismus (eminentně autoritářský ve své podstatě) a římské
právo, stát. Toť základní idea těchto lidí, kteří se domýšlejí, že bez liktorů
a soudců není možná společnost, jež zůstává stálou výhružkou pro každou
svobodu, a nikoli základní myšlenka komunismu, jež znamená spotřebovávat a
vyrábět, aniž se přesná část každému odděluje. Ta naopak je ideou volnosti,
osvobození.
Můžeme takto
vyjádřit následující závěry:
Až posud
ztroskotaly komunistické pokusy, protože:
- zakládaly se
na citu rázu náboženského, místo, aby viděly v komuně způsob hospodářské
spotřeby a výroby;
- izolovaly se
od společnosti;
- byly
prodchnuty duchem autoritářství;
- byly
osamotnělé, místo aby se federovaly;
- požadovaly na
zakladatelích množství práce, jež jim neponechávalo volna;
- byly
přizpůsobovány patriarchální autoritářské rodině, místo aby naopak měly za cíl
nejmožněji úplné osvobození individua.
Komunismus,
instituce to eminentně hospodářská, nepřekáží nikterak ve svobodě, jež bude
individuu zaručena, předbojovníkům, revolucionářům proti zvykům, jež se chtějí
krystalizovat. Může být autoritářský, což přivodí nutně pád komuny, a může být
volný, což ve XII. století i s částečným komunismem mladých tehdy měst
stvořilo mladou civilizaci plnou síly, jaro Evropy.
Avšak jediná
forma komunismu, jež může trvat, je tam, kde následkem těsného styku občanů
bude vše činěno, aby se svoboda individua šířila ve všech směrech.
Za těchto
podmínek, pod vlivem této ideje nebude svoboda individua, zvětšená již
dosaženou volnou chvílí, nijak umenšována, jako jí není dnes společným plynem,
potravou zasílanou velkými sklady do bytu, moderními hotely nebo skutečností,
že v hodinách práce stýkáme se s tisíci dělníků.
S anarchií
jako cílem a jako prostředkem se stává komunismus možný Bez ní by byl nutně
otroctvím a jako otroctví by nemohl existovat
KONEC
(1)
„Ille-de-France“ – doslovně přeloženo „ostrov Francie“, její centrální část
okolo Paříže, původně historický základ domény kapetovských králů.